Välkommen till Salusand Soulsurfers

Cornwall 2004

Lars och Jon drog på surfresa till England, Cornwall

Med avsikt att köra från Umeå till Cornwall i södra England startade vi en Junieftermiddag. Resan hade vi planerat sedan en tid tillbaka och vi hade beslutat oss för att köra med Jons gamla Citroën dieseln från 1989.
Bilen funkade stabilt under hela resan och visade sig ha oanade resurser bilen hade tidigare körts 30.000 mil längs dammiga inlandsvägar ala Jokkmock trots detta så funkade den kanon.

Färdvägen var genom Sverige och Danmark och sen vidare genom Tyskland en bit efter det så körde vi oss in i Belgien och Holland för att slutligen nå Boulogne i Frankrike där vi skulle åka katamaran över till Dover på den engelska sidan
.Från Dover körde vi vidare mot Bournemouth utmed Englands sydkust.
Efter att ha bytt av varandra och kört nonstop från Svedala så var det dags för den första riktiga pausen. Vi sov en stund i bilen men 3 timmar senare så var det dags att ta en snabb kopp kaffe äta lite frukost och dra vidare mot Newquay i Cornwall som var dagens första riktiga stopp.

Efter ha kört länge utan att ha stannat så var det skönt att ha vilat några timmar i alla fall. Många blev milen utefter de ofta smala engelska vägarna. Nattetid var det grymt mycket kaniner längs de engelska vägarna dessutom var trafiken på vänster sida...När vi kom fram till Newquay så bestämde vi oss för att åka vidare till Sennen eller närmare bestämt till surfstället Gwenvor som kom att bli vår bas under resan.

Gwenvor är den strand i södra Cornwall som tar upp flest riktningar på swellen och om det är något som helst swell som kommer in mot Englands västkust så kommer det med stor sannolikhet att träffa rakt på stranden vid Gwenvor. Gwenvor ligger bara ca 1 kilometer från stranden Sennen som är betydligt större men har en lite anorlunda riktning mot atlanten. Vågorna under vår vistelse var ganska varierande, allt från knähöga till nästan huvudhöga. Den stora fördelen med denna strand är att den tar upp så många olika riktningar på swellen samt att det ofta är i princip folktomt.

Boende var enkelt, innan resan så lånade vi ett 3 mannatält som skulle komma att bli vårt hem för en tid framöver. På campingen vid Gwenvor var det en ganska så avslappnad tillvaro. Dagen bestod i stort sett att hålla reda på när tidvattnet och surfen var som bäst, slappa mellan surfsessionerna och snacka med andra surfare.

Efter ett par dagar i Gwenvor så bestämde vi oss för att åka runt lite i Cornwall för att hitta lite nya ställen att surfa på. Vi begav oss återigen upp till Newquay för att lämna in en surfbräda som hade gått sönder lite tidigare på säsongen.
Vi stannade en natt i Crantock som ligger precis söder om Newquay. Efter att ha checkat in på campingen var det dags att kolla in lite fotboll. Fotbolls EM feber hade nått även till fotbollens mecka England.

Ett bra tips om man har tänkt att göra denna typ av aktivitet är att först slå upp tält och fixa annat som har med själva boendet att göra. Eller så kan man göra som vi och först ta plats vid bardisken och sedan ett par timmar senare samt ett antal öl senare försöka att resa ett tält i totalt mörker! Vilken soppa!
Nåja till slut så löser det mesta sig och vi fick många dagar med bra surf trots att det inte var under den allra vågsäkraste perioden vi var i England. Vi surfade på en hel del ställen i Cornwall och under färden så mötte vi otroligt många trevliga människor .

När vi väl kom hem till Sverige igen så hade det blivit många mil i Cittran men det var det lätt värt!

Reportage

11/29/2022
Vilken tävling det blev! En otydlig prognos som gick upp och ned, lördagen dan f...
1/26/2022
Ytterligare ett år i Coronans skugga, men där vi kan vara så tacksamma att vi ut...
12/3/2018
Vinnare av JAWS of Salusand! Den första december anordnade Salusand Soulsurfers ...